dimanche 23 janvier 2011

Régressions


via, Michael Lind critique la "culture de la régression" depuis les années 70 qui aurait contribué à sortir de la période plus "éclairée" des années 60.

If there was a moment when the culture of enlightened modernity in the United States gave way to the sickly culture of romantic primitivism, it was when the movie “Star Wars” premiered in 1977.

A child of the 1960s, I had grown up with the optimistic vision symbolized by “Star Trek,” according to which planets, as they developed technologically and politically, graduated to membership in the United Federation of Planets, a sort of galactic League of Nations or UN.

When I first watched “Star Wars,” I was deeply shocked. The representatives of the advanced, scientific, galaxy-spanning organization were now the bad guys, and the heroes were positively medieval -- hereditary princes and princesses, wizards and ape-men. Aristocracy and tribalism were superior to bureaucracy. Technology was bad. Magic was good.

On reconnaît un argument qui a déjà été défendu notamment par l'auteur de Hard SF David Brin contre cette space fantasy réac avec ses héros génétiquement supérieurs (le thème du Sang est plus fort dans les Prequels). Mais les monarchies des Pulps à la Flash Gordon, les épées laser et ce "Jihad des Jedis" (qui vient des Fremens et donc indirectement de Lawrence d'Arabie) sont plus un symptôme, pas une cause si influente. Reagan et les Télévangélistes auraient gagné sans Obiwan Kenobi et sans Bene Gesserit.

On pourrait essayer de retourner l'opposition entre les deux sortes de SF : Star Trek prenait comme héros les gardiens militaires du statu quo, avec son capitaine cowboy (la dimension communiste de Star Trek n'apparaissait en réalité pas très clairement), et Star Wars utilisait des "résistants" contre des Stormtroopers du IIIe Empire.

Mais le terme même de "Rebelles" a de telles connotations sudistes aux USA qu'on peut penser autant à la Confédération et pas seulement à Robin Hood (d'ailleurs, même Robin Hood est vu comme un personnage libertarien anti-fiscal dans l'imaginaire américain). [C'est d'ailleurs ma principale réserve contre Firefly, qui joue trop sur une ambiance de Western pendant la Reconstruction.]

Mark Twain dans ses mémoires de 1883 (cité via Ta-Nehisi Coates) faisait remarquer qu'une des raisons pour lesquelles les propriétaires d'esclaves du Sud Ante Bellum ne pouvaient concevoir de s'en défaire n'était pas seulement le simple intérêt bien compris, mais aussi une sorte de Romantisme médiéval plus inspiré par des fantasmes de Sir Walter Scott.

Dans un pays sans aristocratie, ces propriétaires du XIXe siècle se rêvaient comme des Seigneurs héréditaires de châteaux féériques et toute remise en cause de ce songe contre l'Histoire les auraient terrorisés. Twain va jusqu'à dire que sans les romans héroïques de Scott, il n'y aurait peut-être pas eu besoin de la Guerre Civile pour mettre fin à l'Esclavage et faire admettre les idéaux des Lumières sur lesquels les Etats-Unis avaient été fondés.

Then comes Sir Walter Scott with his enchantments, and by his single might checks this wave of progress, and even turns it back; sets the world in love with dreams and phantoms; with decayed and swinish forms of religion; with decayed and degraded systems of government; with the sillinesses and emptinesses, sham grandeurs, sham gauds, and sham chivalries of a brainless and worthless long-vanished society.
He did measureless harm; more real and lasting harm, perhaps, than any other individual that ever wrote. Most of the world has now outlived good part of these harms, though by no means all of them; but in our South they flourish pretty forcefully still. Not so forcefully as half a generation ago, perhaps, but still forcefully.
There, the genuine and wholesome civilization of the nineteenth century is curiously confused and commingled with the Walter Scott Middle-Age sham civilization; and so you have practical,
common-sense, progressive ideas, and progressive works; mixed up with the duel, the inflated speech, and the jejune romanticism of an absurd past that is dead, and out of charity ought to be buried.
But for the Sir Walter disease, the character of the Southerner-- or Southron, according to Sir Walter's starchier way of phrasing it-- would be wholly modern, in place of modern and medieval mixed, and the South would be fully a generation further advanced than it is. It was Sir Walter that made every gentleman in the South a Major or a Colonel, or a General or a Judge, before the war; and it was he, also, that made these gentlemen value these bogus decorations. For it was he that created rank and caste down there, and also reverence for rank and caste, and pride and pleasure in them. Enough is laid on slavery, without fathering upon it these creations and contributions of Sir Walter.

Sir Walter had so large a hand in making Southern character, as it existed
before the war, that he is in great measure responsible for the war.
It seems a little harsh toward a dead man to say that we never should have had any war but for Sir Walter; and yet something of a plausible argument might, perhaps, be made in support of that wild proposition. The Southerner of the American Revolution owned slaves; so did the Southerner of the Civil War: but the former resembles the latter as an Englishman resembles a Frenchman. The change of character can be traced rather more easily to Sir Walter's influence than to that of any other thing or person.

C'est le propre d'un écrivain de privilégier ainsi la responsabilité de la littérature. L'esprit réactionnaire des mythes pérennes Campbelliens de Lucas (ou les génocides de Gobelins dans D&D) n'aura sans doute pas beaucoup d'effet sur la société (personnellement, je préfère en vouloir à Clint Eastwood comme Bouc-émissaire de toute la culture des années 70, mais c'est tout aussi arbitraire, inutile de le préciser : ce genre d'analyse ne sert qu'à sur-interpréter de l'écume de la culture populaire pour feindre de défendre ses inclinations).

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